Huur

Kans op controle

Hoe makkelijk om rechtvaardigen
Frequentie1x per maand
Ingebracht door42% van de zelfstandigenAangeraden door13% van de zelfstandigenZou jij deze beroepskost aanraden?Breng jij deze beroepskost in?

Mag je als zelfstandige de huur van je kantoor of home office fiscaal aftrekken? Dat is een vraag die onze Belastingcoaches bij Accountable vaak krijgen.

Het antwoord is eenvoudig: logischerwijs zijn alle kantoorkosten volledig aftrekbaar, of het nu gaat om water, elektriciteit, verwarming of internet. Huur hoort hier in principe dus ook bij. Toch zijn er enkele aandachtspunten in verband de fiscale aftrekbaarheid van huur, want of het wel of niet mag, is eigenlijk afhankelijk het type huurovereenkomst.

Laten we de verschillende situaties eens bekijken.

Situatie 1: Je bent eigenaar van je woning of kantoor

Bent je de eigenaar van het gebouw waar je werkt? Dan is het eigenlijk heel simpel—er is geen huur om af te trekken.

⚠️ Maar let op, sommige zelfstandigen verhuren een deel van hun privé-eigendom aan hun vennootschap. Onthoud dat deze regeling belastbaar is voor de eigenaar van het onroerend goed.

Als eigenaar kan je echter wel een deel van je hypotheekrente inbrengen als beroepskost. Je brengt dan een deel van de hypotheekrente in die overeenkomt met het deel van je woning dat je gebruikt voor professionele doeleinden.

Situatie 2: Je huurt een professioneel kantoor of werkruimte

Als je een kantoor, los van je eigen woning, huurt is de volledige huur is aftrekbaar. Yes, dat betekent 100%.

Welk bewijs heb je nodig voor de boekhouding? De officiële huurovereenkomst.

Situatie 3: Je gebruikt een deel van je huurwoning als thuiskantoor

Huur je een woning en heb je een deel van je woning ingericht als thuiskantoor?Dan kan je de huur enkel gedeeltelijk aftrekken als een deel van je woning bestemd is voor professioneel gebruik. Deze opsplitsing moet overigens vastgelegd zijn in de officiële huurovereenkomst.

De volgende elementen moeten opgenomen worden in het huurcontract:

  • Specificatie dat (gedeeltelijk) professioneel gebruik van de woning toegestaan is.
  • De mate van professioneel gebruik (max. 15%).

Bovenstaand addendum geeft overigens niet het recht om de volledige huur af te trekken. In dit geval mag je slechts een deel (in verhouding tot het professionele gebruik van de woning) fiscaal aftrekken. Dit tot een maximum van 15%.

Als je niet voldoet aan bovenstaande criteria, dan is de aftrek van de huur niet toegestaan.

Over het algemeen zijn huurkosten niet fiscaal aftrekbaar. Probeer je dit toch, dan loop je het risico dat je huurbaas zwaarder belast wordt.


⚠️ Een belastinginspecteur heeft het recht om je bedrijfspand te bezoeken: pas dus op dat je de juiste oppervlakte van je werkruimte toepast als je een deel van je woning aftrekt.
Christophe MeestersChristophe MeestersAccountant & oprichter van Meesters Accountant

De raad van de accountant

Nieuw: verplichte bijlage bij je belastingaangifte Vanaf dit jaar is elke huurder (zowel eenmanszaken als vennootschappen) die een privéwoning gedeeltelijk gebruiken voor professionele doeleinden verplicht om een nieuwe bijlage bij de belastingaangifte te voegen. Als huurder houdt dit in dat je details over je huurovereenkomst moet verstrekken aan de belastingdienst. Dit houdt in: - Details van de huurovereenkomst - Het huurbedrag (inclusief eventuele huurvoordelen) - De identiteit van de verhuurder Deze maatregel is in het leven geroepen zodat de belastingautoriteiten het juiste belastingregime kunnen toepassen voor de eigenaar van het onroerend goed.
VOLGENDE

Deze onkosten zijn misschien ook van toepassing op jou




TDeze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie